20,21,22.8.2021 & 27,28,29.8.2021
Κατερίνα Μεσσήνη – Χάρης Κλάδης

— Βίνεο εγκατάσταση, Λεπροκομείο Καρλοβασίου.

information

« ~ 450 Nm»
Η φωτογραφία για πολλούς καθιστά δυνατή την «απαθανάτιση» ενός προσώπου ή γεγονότος, ενώ για άλλους ο ρόλος της είναι ακριβώς ο αντίθετος: καθιστά προφανή με τον πιο άμεσο και απτό τρόπο τη θνητότητά μας. Κατά το Benjamin η φωτογραφία αποτελεί «κουφάρι» ενός γεγονότος, ένα δισδιάστατο εικονικό κουφάρι που έρχεται στο έργο μας «~450 nm» να συνομιλήσει με το τρισδιάστατο κτιριακό κουφάρι του πρώην λεπροκομείου Καρλοβασίου.
Η φωτογραφία παράλληλα επιτελεί και ένα δεύτερο ρόλο: αποκρυσταλλώνει και σχηματοποιεί σημεία και αντιλήψεις, λειτουργεί ως επιλεκτικός καθρέφτης για τις ιδιότητες που οι συμμετέχοντες αποφασίζουν. Πάντα κάτι ηθελημένα αποκλείεται ή υπερθεματίζεται ώστε να προκύψει ένα συνεκτικό και «καθαρό» νόημα-κείμενο προς ανάγνωση. Έτσι ακριβώς και οι κάτοικοι του λεπροκομείου είχαν παραμεριστεί προς χάριν της «καθαρότητας» του υπολοίπου κοινωνικού συνόλου. Ωστόσο, σε κάθε παρόμοια διαδικασία, υπάρχουν σημεία που πάντα θα διαφεύγουν, που πάντα θα εισρέουν μέσα στην εικόνα παρά τη θέλησή μας. Σημεία που πάντα με όχημα το τυχαίο και το μη ελέγξιμο, θα στιγματίζουν ανεπανόρθωτα το όποιο περιχαρακωμένο οικοδόμημα αλλοιώνοντας τη δομή και τη λειτουργία του. Αυτός δεν είναι εξάλλου και ο ρόλος της ποίησης και της Τέχνης γενικότερα; Να διανοίγει νέες δυνατότητες ερμηνείας, θολές περιοχές νοήματος όπου πολλαπλές αναγνώσεις καθίστανται εφικτές και εξίσου αποδεκτές;
Με αυτό τον τρόπο, το μπλε των τοίχων του κτιρίου, που ήταν εκεί για να «ηρεμεί», σύμφωνα με τις τότε ψυχολογικές θεωρίες τους ενοίκους του λεπροκομείου, έρχεται σε μια εναλλακτική ανάγνωση να συνομιλήσει με το μπλε της θάλασσας, που διανοίγει μια αχανή και απροσδιόριστη επικράτεια μπροστά μας, όπως ακριβώς αυτή των ονείρων μας.

biography

Κατερίνα Μεσσήνη Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα Γεννημένη στην Αθήνα το 1987. Πτυχιούχος Αρχιτεκτονικής Ε.Μ.Π. από το 2015 και τελοιόφοιτος στην Α.Σ.Κ.Τ στο Η’ Εργαστήριο Ζωγραφικής στην παρούσα φάση.Κινείται στις θολές περιοχές σύγκλισης και «αλληλεπικάλυψης» των πεδίων της Επιστήμης, των Τεχνών και των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Ως προς την προσωπική θεωρητική της έρευνα, εστιάζει ιδιαίτερα στο φαινόμενο της ανάδυσης του λεγόμενου «Νεωτερικού Ορθολογισμού» στη Δύση και ειδικότερα της αντανάκλασής του στις ποικίλες πολιτισμικές εκφάνσεις των νεώτερων χρόνων. Προσπαθεί να ιχνηλατήσει και να διερυνήσει τη διαπλοκή του τεχνο-επιστημονικού φαντασιακού με τα πεδία της πολιτικής, της οικονομίας, της φιλοσοφίας αλλά και της «pop κουλτούρας» στο σύγχρονο κόσμο. Παράλληλος εννοιολογικός άξονας που διατρέχει μεγάλο μέρος του προσωπικού της έργου αποτελεί το πεδίο της σωματικότητας και το σώμα, ιδιαίτερα το «γυναικείο» , ως δοχείο σημασιών ιστορικά-πολιτισμικά και κοινωνικά προσδιορισμένων.Σε επίπεδο εικαστικής έκφρασης, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για υβριδικά μέσα που περιλαμβάνουν συνδυασμό ετερογενών παραδόσεων ενώ πρωτεύοντα λόγο έχει η ενασχόληση με ποικίλα ψηφιακά εργαλεία και η μεταξύ τους διαπλοκή . Επιστημονικές Εργασίες Δοκίμιο ,Ε.Μ.ΠKινηματογραφικές πολιτείες του μέλλοντος: Από το Metropolis στο Matrix2013 Διπλωματική Εργασία, Ε.Μ.ΠΑρχαιολογικό Μουσείο στην Παροικία της Πάρου2015 Συλλογικές Εκθέσεις 2018 Το Η΄ Εργαστήριο στο Συνοικισμό, στα πλαίσια του «Ελευσίνα, πολιτισμική πρωτεύουσα 2021» 2019A Fork In The Road, FotoWien festival 2019 The Collection as an Automaton, ACG Art Gallery 2020 Green iDeal-Biennale della tecnologia, Politecnico di Torino, Paratissimaart station 2020 copyplanet.xyz, ongoing virtual art project